International Poster Journal of Dentistry and Oral Medicine
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Int Poster J Dent Oral Med 19 (2017), No. 2     15. June 2017
Int Poster J Dent Oral Med 19 (2017), No. 2  (15.06.2017)

Poster 1127, Language: German/English


Parodontalen Markerbakterien bei Patienten mit koronarer Herzerkrankung und Inzidenz erneuter kardiovaskulärer Ereignisse
Key periodontal pathogens in patients with coronary heart disease and incidence of new cardiovascular events

Reichert, Stefan / Schulz, Susanne / Benten, Ann-Christin / Lutze, Andrea / Seifert, Tim / Hofmann, Britt / Schaller, Hans-Günter / Schlitt, Axel
Ziel der Untersuchung: Parodontitis wurde in verschiedenen Studien als unabhängiger Risikofaktor für die koronare Herzerkrankung (KHK) identifiziert. Die vorliegende Studie (ClinicalTrials.gov Identifier: NCT01045070) wollte die Frage beantworten, ob auch parodontale Markerkeime zum kardiovaskulären Outcome assoziiert sind.
Material und Methoden: Es wurden 1002 stationäre Patienten mit angiografisch nachgewiesener KHK (67,0±10,9 Jahre, 74% Männer) in die Untersuchung eingeschlossen. Die jeweils 4 gepoolten subgingivalen Plaqueproben pro Patient wurden auf die bakterielle DNA von A. actinomycetemcomitans, P. gingivalis, P. intermedia, T. forsythia, T. denticola, P. intermedia, P. micros, F. nucleatum, C. rectus, E. nodatum, E. corrodens, C. sputigena, C. gingivalis, C. ochracea hin mit PCR-SSO in einem kommerziellen Labor (Hain Lifescience, Nehren) untersucht. Ein Bakterium galt dann als nachgewiesen, wenn die Anzahl der Genome Äquivalents an der Nachweisgrenze lag. Nach drei Jahren Follow-up wurde unter den Patienten die Inzidenz des kombinierten Endpunkts (kEP) - Myokardinfarkt, Schlaganfall/TIA, kardiovaskulärer Tod, Tod nach Schlaganfall - ermittelt. Die Überlebensanalysen wurden mit Kaplan-Meier-Kurven und Log-Rank Test (univariat) und mit Cox-Regression (multivariat) durchgeführt.
Ergebnisse: Follow-up Daten konnten von 953 Patienten erhoben werden (Drop out 4,9%). Die Inzidenz des kEPs betrug 16,4%. Patienten mit kEP waren seltener E. corrodens positiv im Vergleich zu Patienten ohne Endpunktereignisse (57,1% vs. 73, 3%, p <0,0001). Dieses Ergebnis war auch nach Adjustierung für die Kofaktoren Alter, Geschlecht, Rauchen, Hypertonie, Dyslipoproteinämie, Diabetes, anamnestisch schon bekannte KHK, positive KHK Familienanamnese, schwere Parodontitis, Blutungsindex und fehlende Zähne signifikant (adjustierte Hazard Ratio = 0,538, 95% CI 0,386-0,749, p<0,0001). Alle anderen Bakterien sowie die Anzahl der verschiedenen nachgewiesenen Taxa pro Patient waren nicht zum kardiovaskulären Outcome assoziiert.
Schlussfolgerungen: Der Nachweis von E. corrodens war unter Patienten mit KHK mit einem verringerten Risiko für das Auftreten neuer kardiovaskulärer Ereignisse assoziiert.

Aim of the study: In several studies periodontal disease has been revealed as an independent risk factor for coronary heart disease (CHD). The present study (ClinicalTrials.gov Identifier: NCT01045070) wanted to answer the question of whether periodontal marker bacteria are associated with the incidence of new cardiovascular events among patients with CHD.
Material and Methods: 1002 in-patients with angiographically proven CHD (67.0 ± 10.9 years, 74% men) were included in the study. Four subgingival plaque samples per patient were pooled and analysed by PCR-SSO in a commercial laboratory (Hain Lifescience, Nehren) for the presence of DNA from A. actinomycetemcomitans, P. gingivalis, P. intermedia, T. forsythia, T. denticola, P. intermedia, P. micros, F. nucleatum, C. rectus, E. nodatum, E. corrodens, C. sputigena, C. gingivalis, and C. ochracea. A bacterium was then considered to be present if the number of genome equivalents was at the detection limit. After three years of follow-up, the incidence of the combined endpoint (CEP: myocardial infarction, stroke / TIA, cardiovascular death, death after stroke) was determined. The survival analyses were performed using Kaplan-Meier curves and log-rank tests (univariate) and with Cox regression (multivariate).
Results: Follow-up data were received from 953 patients (drop out 4.9%). The incidence of CHD patients with CEP was 16.4%. Patients with CEP were rarely E. corrodens positive compared to patients without endpoint events (57.1% vs. 73, 3%, Log Rank test, p <0.0001). This result remained significant after adjustment for the cofactors age, gender, smoking, hypertension, dyslipidemia, diabetes, a history of CHD, positive CHD family history, severe periodontitis, bleeding index, and missing teeth (adjusted hazard ratio = 0.538, 95% CI 0,386- 0.749, p <0.0001). All other investigated bacteria as well as the number of detected bacterial species per patient were not associated with the cardiovascular outcome.
Conclusion: The detection of E. corrodens was associated with a decreased risk for the occurrence of new cardiovascular events among patients with CHD.

Keywords: koronare Herzerkrankung, parodontale Bakterien, kardiovaskuläres Outcome
coronary heart disease, periodontal bacteria , cardiovascular outcome


Conference/Exhibition:
DG Paro Jahrestagung 2016 "Parodontologie im Fokus"
15.-17. September 2016
Würzburg, Deutschland